پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول

آیکاوب

کلمه پورتفولیو یا پرتفوی برای افرادی که در بورس فعالیت می‌کنند، بسیار آشناست؛ اما مفهوم پورتفولیو خیلی جاها استفاده می‌شود و فقط به بورس و داستان‌های آن مربوط نمی‌شود!

مثلاً پورتفوی بازاریابی، محصول و پروژه که در این مقاله با تک تکشان آشنا می‌شویم. اما خب سبد سرمایه‌گذاری بورس که به پرتفوی معروف است بیشتر در دل مردم جا باز کرده است، به‌خصوص این روزها که بازار بورس و سهام حسابی داغ است.

«پورتفولیو» یک مفهوم کاربردی و مهم در بازاریابی و مدیریت سرمایه است که انتخاب، مدیریت و نحوه‌ی چینش آن تأثیر بسزایی در پیشرفت یک کسب و کار دارد.

اگر موافقید در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید تا به بررسی مفهوم پورتفولیو و انواع آن بپردازیم…

پرتفوی یا پورتفولیو چیست؟

قبل از این که با مفهوم و کاربردهای پورتفولیو آشنا شویم، بهتر است کمی در مورد خود این کلمه و ریشه‌های لغوی آن صحبت کنیم. شاید برایتان جالب باشد که کلمه‌ی پورتفولیو (portfolio) یک ریشه‌ی ایتالیایی دارد و از لغت Portafoglio‌ آمده است.

این خبر رو حتما مطالعه بفرمائید!   ۴۰ ایده پولساز برای کسب درآمد اینترنتی

این لغت در زبان ایتالیایی به معنای کیفی است که برای حمل اسناد و مدارک کاربرد داشته است.

درست است که معنی پرتفولیو در مباحث مدیریتی و مالی تفاوت زیادی با معنای گذشته‌ی آن کرده ولی در ادامه می‌بینید زیاد بی‌ربط هم نیست.

برویم سراغ تعریف پورتفولیو:

«پورتفولیو مجموعه‌ای از کارها، پروژه‌ها، برنامه‌ها، محصولات و یا تولیدات یک کسب و کار است که در کنار هم مدیریت می‌شوند و هدف یکسانی را دنبال می‌کنند»

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده‌تر بگوییم، پورتفولیو به مجموعه‌ای از چند جزء در کنار هم گفته می‌شود که این اجزا می‌تواند سهام برای سرمایه‌گذاری باشد، محصول باشد یا پروژه‌های یک شرکت بزرگ که با هدف‌های خاص اقتصادی به صورت یک پکیج در می‌آیند.

به عنوان مثال اگر چند پروژه‌ی در حال اجرا در یک شرکت را کنار هم قرار دهیم، یک پورتفولیوی پروژه ایجاد می‌شود. همچنین اگر چند سهم مختلف در بورس بخریم، یک سبد یا پرتفوی سرمایه‌گذاری تشکیل داده‌ایم. در این صورت، امکان بهتر مدیریت کردن آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

این خبر رو حتما مطالعه بفرمائید!   راهنمای کامل کسب درآمد از یوتیوب؛ درآمدی شاهانه!

از جمله ویژگی‌های اصلی یک پورتفوی استاندارد این است که اجزای آن قابلیت اندازه‌گیری داشته باشند. یعنی ما نباید پارامترهای کیفی و غیرقابل محاسبه را وارد پورتفو کنیم؛ به عنوان مثال تعداد سهام‌های خریداری شده در بورس، قیمت سهام، تعداد محصولات تولیدی کارخانه و تعداد پروژه‌های یک شرکت قابلیت اندازه‌گیری و مقایسه دارند و با کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توان یک پرتفولیو تشکیل داد.

علاوه بر آن، اجزای پورتفولیو باید به صورت متمرکز و برای رسیدن به هدف نهایی چیده شوند و همه‌ی آن‌ها در یک مسیر حرکت کنند. مثلا اگر هدف یک کارخانه صادر کردن محصولاتش به خارج از کشور است، باید یک پرتفولیوی محصول را تشکیل دهد که اجزای آن شامل محصولاتی باشد که به درد صادرات می‌خورند و اساسا امکان صادر کردن آن‌ها وجود دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خدماتبازاریابیتماس با پشتیبانی